آموزشی

آموزش تبدیل پرده پلیسه به پانچ

تبدیل پرده پلیسه به پانچ

باز شدن سخت، نصب زمانبر و فرایند شستشوی طولانی پرده های پلیسه، بسیاری از افراد را به خرید پرده آماده و پرده های پانچ سوق داده است. حتی بسیار از افراد، به فکر تبدیل پرده پلیسه به پانچ در خانه خود هستند. اما آیا این کار امکان پذیر است؟ بله؛ تبدیل پرده پلیسه به پانچ کار بسیار ساده ای است اما نکاتی دارد که ندانستن آن می تواند منجر به خراب شدن دوخت پارچه پرده ای شود.

تبدیل پرده پلیسه به پانچ (آموزش ویدئویی)

در ویدئوی زیر تبدیل پرده پلیسه به پانچ آموزش داده شده است.

تبدیل پرده پلیسه به پانچ (آموزش گام به گام)

دوخت پانچ، یکی از انواع دوخت پرده است که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر پرده خانه شما، پانچی نیست جای نگرانی وجود ندارد چراکه می توانید آن را به راحتی به پانچ تبدیل کنید. توجه داشته باشید مراحل تبدیل پرده پلیسه به پانچ دارای جزئیاتی است که عدم رعایت آنها می تواند منجر به اندازه گیری اشتباه و چین های نامناسب شود. پس مراحل زیر را با دقت زیاد مطالعه کنید.

  • نوع دوخت پلیسه را بررسی کنید.
  • پلیسه را شکافته و نخ های پرده را در بیاورید.
  • پرده را به اندازه 7 سانتی متر از ابتدا و انتها اندازه بزنید.
  • تعداد حلقه های پانچ و فاصله مناسب بین آنها را مشخص کنید.
  • لوازم مورد نیاز از جمله حلقه و چوب پرده را از پرده فروشی خریداری کنید.
  • فاصله بین هر حلقه را روی پرده علامت گذاری کنید و برش دهید.
  • حلقه های پانچ را جای گذاری و پرده پانچی خود را نصب کنید.

1- بررسی نوع دوخت پلیسه

در بررسی اولیه به این نکته حتما توجه کنید که پلیسه روی نوار پرده دوخته شده باشد؛ در صورتی پلیسه زیر نوار پرده و روی پارچه دوخته شده باشد نمی توان آن را تبدیل به پانچ کرد چراکه پارچه آسیب می بیند. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که نوار پرده حتما به صورت یکسره روی پرده دوخته شده باشد. اگر در پرده پلیسه ای شما این دو مورد وجود داشت شما مجاز هستید که آن را به پرده پانچی تبدیل کنید.

توجه داشته باشید که شما می توانید انواع مختلف پرده های پارچه ای را به پانچ تبدیل کنید. از پرده حریر بافت دار گرفته تا پرده مخمل کالیفرنیا، اگر به صورت پلیسه دوخته شده باشند؛ قابل تبدیل به پانچ هستند.

2- شکافتن پلیسه ها

بعد از جدا کردن پرده پلیسه از چوب پرده و در آوردن گیره ها برای خارج کردن آن از حالت چین دار، با دست خود به آرامی پلیسه ها را باز کنید. بعد از جدا کردن پلیسه، نخ های نوار پرده را هم در بیاورید. توجه داشته باشید که اگر جای دوخت روی نوار پرده یا پارچه مشخص بود با استفاده از اتوی بخار، آنها را صاف کنید.

3- اندازه زدن پرده از ابتدا و انتها

بعد از باز کردن دوخت پلیسه، با استفاده از متر یا خط کش، 7 سانتی متر از ابتدا پرده و 7 سانتی متر از انتهای پرده اندازه بگیرید و با استفاده مداد یا خودکار روی پرده علامت بگذارید.

4- مشخص کردن تعداد حلقه های پانچ

برای مشخص کردن تعداد حلقه های پانچ مورد نیاز، فاصله بین دو علامت ابتدایی و انتهایی را با متر اندازه بگیرید. بعد از اندازه گیری، باید متراژ به دست آمده را بر یکی از اعداد 15، 16، 17، 18 یا 19 (فاصله دلخواه بین حلقه ها) تقسیم کنید تا تعداد حلقه های پانچ مورد نیاز به دست آید. توجه داشته باشید که فاصله استاندارد بین حلقه های پانچ 15 الی 19 سانتی متر است؛ به همین دلیل متراژ به دست آمده را باید بر یکی از این اعداد تقسیم کنید.

فرض کنید در اندازه گیری، مشخص شده که فاصله بین دو علامت ابتدایی و انتهایی، 4 متر (400 سانتی متر) است. حالا باید 400 را بر اعداد 15 تا 19 تقسیم کنید تا تعداد حلقه های پانچ مناسب به دست آید. توجه داشته باشید اگر نتیجه به دست آمده، عدد زوج بود؛ آن نتیجه از لیست ما خط می خورد. در مثال زیر، تعداد 25 عدد حلقه پانچ و فاصله 16 سانتی متری بین هر کدام، ایده آل ترین حالت ممکن است.

400 / 15 = 26.66 ❌
400 / 16 = 25 ✔️
400 / 17 = 23.52 ✔️
400 / 18 = 22.22 ❌
400 / 19 = 21.05 ✔️

5- خرید حلقه پانچ از پرده فروشی

بعد از مشخص شدن تعداد حلقه های پانچ باید به یک مغازه پرده فروشی مراجعه کنید و به تعداد لازم، حلقه های پانچ پلاستیکی را با قیمتی حدود 3 هزار تومان (برای هر کدام) خریداری نمایید. توصیه می شود حلقه های پانچ فلزی را خریداری نکنید؛ چراکه بعد از شستشو زنگ می زنند و به پارچه پرده آسیب وارد می کنند. در این مرحله، همچنین باید چوب پرده پانچ و سایر لوازم نصب پرده پانچی را از پرده فروشی خریداری نمائید.

6- اندازه زدن پرده

با مشخص شدن اندازه مناسب بین حلقه های پانچ و تعداد حلقه ها، حالا باید روی نوار پرده علامت گذاری کنید. در مثالی که بالاتر آورده شد، بعد از اولین علامت، هر 16 سانتی متر، روی نوار پرده را با خودکار مجدد علامت بزنید.

7- علامت گذاری و برش پانچ و جای گذاری حلقه ها

حالا حلقه های پانچ را روی پرده قرار دهید و با مداد از داخل حلقه ها، دور علامت ها را خط بکشید. بعد از علامت گذاری، باید پارچه را با استفاده از دستگاه پانچ یا قیچی برش دهید. در مرحله آخر، حلقه ها را جای گذاری کنید و پرده پانچی خود را روی چوب پرده پانچ، نصب کنید.

جمع بندی

شما می توانید با تبدیل پرده پلیسه به پانچ، دکوراسیون خانه خود را به خوبی تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید کل پرده توری خود را به پانچ تبدیل کنید. حتی می توانید آن را از وسط برش دهید و برای هر سمت پنجره یک پنل پرده درست کنید؛ فقط قبل این کار نیاز که بدانید پنل پرده چیست و چه کاربردی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *