آموزشی

انواع دوخت پرده و معرفی مدل جدید دوخت پرده

انواع دوخت پرده

پرده یکی از عناصر ضروری در تکمیل دکوراسیون منزل است که در انواع مختلفی مانند پرده حرير ساده، پرده مخمل و مدل های متنوع دیگری تولید شده است. آنچه که باعث ایجاد تمایز در پرده ها می شود، صرف نظر از پارچه پرده نوع دوخت آن است که نقش زیادی در چین ها، پیچش ها و ایستایی پرده دارد. انتخاب نوع دوخت پرده، تعیین کننده مدل پرده است و به عنوان خریدار باید در انتخاب آن دقت بالایی داشته باشید؛ زیرا در نحوه باز و بسته شدن و عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

انواع مدل دوخت پرده جدید

امروزه تنوع دوخت پرده ها بسیار زیاد شده است و انواع مدل دوخت بر اساس انعطاف پذیری و جنس پارچه ها، به کار می روند. در واقع هر شخصی با توجه به نوع پارچه، می تواند با اندکی تغییر یک روش دوخت جدید ایجاد کند. برای مثال با اندکی خلاقیت در دوخت پارچه مخمل می توان یک پرده مخمل جدید و زیبا خلق کرد.

انواع مدل دوخت پرده

انواع دوخت پرده های جدید را از سه جهت می توان بررسی کرد:

  • یک نوع دوخت پرده مدلی است که حالت نصب پرده را مشخص می کند، مانند دوخت رولی و پانچی که در این دسته قرار می گیرند. پرده های آماده اغلب با این روش دوخته می شوند زیرا در عین سادگی و نصب آسان، زیبایی بسیار چشم گیری دارند و از لحاظ اقتصادی از دیگر پرده ها مقرون به صرفه تر هستند. شما می توانید با خرید پرده آماده در مدت زمان کوتاهی یک پرده شیک را در خانه خود نصب می کنید.
  • نوع دیگر دوخت، شکل، مدل و حالت ایستایی پرده را مشخص می کند. پرده های پلیسه ای یا چین ساغری در این دسته قرار دارند. پرده حرير ساده با دوخت پلیسه یا چین ساغری لطافت و ظرافت بسیار زیادی دارند و بهترین انتخاب برای این نوع دوخت می باشند.
  • نوع دوخت دیگری از دوخت هم وجود دارد که حالت خاص پرده و نحوه نصب آن را مشخص می کند. این دوخت ها به عنوان دوخت ترکیبی شناخته می شوند و تنوع بسیار زیادی دارند. انواع پرده ها مانند پرده ساتن ساده، مخمل، حریر و … با این روش دوخته می شوند.

انواع سبک دوخت پرده

دوخت پرده با سبک های مختلفی انجام می گیرد که مدل های قدیمی تر مانند پاکتی، پلیسه و … هنوز رایج هستند و با اندکی تغییرات به مدل های جدید تبدیل می شوند. انتخاب هر یک از این سبک ها به جنس پارچه، دکوراسیون و سلیقه شما بستگی دارد که می توانید بسته به نیاز خود یکی از مدل های زیر را انتخاب کنید:

  • دوخت پرده به روش پاکتی
  • دوخت پرده به روش پانچی
  • دوخت پرده به روش حلقه ای
  • دوخت پرده به روش چین ساغری
  • دوخت پرده پلیسه ای و …

1- دوخت پرده به روش پاکتی

دوخت پاکتی یا پاکت دار رایج ترین نوع دوخت پرده بوده که در عین سادگی بسیار زیبا و کارآمد می باشد. در این شیوه قسمت بالای پرده را تا می زنند و دوخت آن به نحوی است که پرده از میله عبور کند. این نوع دوخت برای آشپزخانه و اتاق خواب بسیار مناسب است و با پارچه های توری یا حریر طرح دار، زیبایی بی نظیری پیدا می کند.

دوخت پرده به روش پاکتی

2- دوخت پرده پانچ دار

این پرده ها در قسمت بالای خود دارای چندین سوراخ با فواصل منظم هستند. میله پرده به شکلی خاص از سوراخ های پرده رد می شود تا چین هایی بزرگ و جذابی ایجاد شود. این پرده ها در عین سادگی بسیار جذاب هستند و استفاده از آن ها بسیار آسان می باشد. پارچه های ضخیم مانند مخمل و ساتن برای دوخت این نوع پرده بسیار مناسب هستند. پرده های پانچ دار اغلب به صورت آماده در بازار موجود هستند؛ اما امکان دوخت سفارشی آن ها نیز وجود دارد.

دوخت پرده پانچ دار

3- دوخت پرده مدل حلقه ای

پرده حلقه ای نوعی دیگر از دوخت پرده می باشد که در پرده های ساده مانند پرده حمام استفاده می شود. در این سبک چندین حلقه فلزی روی لبه بالایی پرده متصل شده و میله پرده از آن عبور می کند.

پرده های حلقه ای

4- روش دوخت چین ساغری برای پرده

در دوخت چین ساغری، کمی پایین تر از لبه فوقانی پرده، به پارچه چین می دهند که ظاهر آن مانند ساغر یا جام هایی زیبا در کنار هم دیده می شود و از این رو به همین نام خوانده می شود.

دوخت چین ساغری برای پرده

5- دوخت پرده پلیسه دار

پرده پلیسه دار یا پلیسه ای یکی از دوخت های بسیار محبوب پرده است. پلیسه به چین های منظم به هم چسبیده اطلاق می شود. چین هایی که با دوخت پلیسه ای ایجاد شده اند، در اندازه ها و مدل های مختلفی دوخته می شوند، که هر مدل زیبایی خاص خود را دارد و ظاهری متفاوت به پرده می بخشد.

انواع دوخت پلیسه شامل دوخت مدادی، پلیسه انگشتی یا فشرده، باکس یا جعبه ای می شود. دوخت مدادی چین های بسیار ریز و به هم پیوسته ای دارد و روی پارچه های نازک اجرا می شود. همچنین در پلیسه انگشتی، پلیسه های کوچکی در فواصل یکسان ایجاد می شوند. پلیسه باکس هم به این صورت است که از چین های منظم، عمیق و طولانی با فواصل معین به وجود می آید.

دوخت پرده پلیسه دار

جمع بندی

دوخت پرده یکی از هنرهایی است که بر زیبایی و طراحی داخلی تأثیر زیادی دارد. با توجه به نیازها و سلیقه افراد، روش های مختلفی برای دوخت پرده وجود دارد که هرکدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. با انتخاب روش مناسب و توجه به جزئیات، می توان پرده هایی زیبا دوخت که باعث زیبایی فضا می شوند.

از انواع روش دوخت پرده می توان به پرده پلیسه دار، پرده نواری، پرده پاکتی و پانچ دار اشاره کرد که هر کدام با توجه به جنس پارچه و مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند، انتخاب می شوند. از راحت ترین روش های نصب پرده که در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود، خرید پرده آماده می باشد که با انواع مدل دوخت تولید شده و پس از خرید، بلافاصله قابل نصب و استفاده می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *