آموزشی

چگونه پرده چروک را صاف کنیم؟ راهکار برای رفع چروک پرده

رفع چروک پرده

پرده ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی هستند که به زیبایی و جذابیت محیط می افزایند، اما چروک شدن پرده ها می تواند ظاهر آن ها را خراب کرده و زیبایی پرده را از بین ببرد. چروک های پرده پس از شستشو ایجاد می شوند و روش های مختلفی برای رفع چروک پرده وجود دارد که با توجه به جنس و نوع پرده قابل استفاده هستند. به عنوان مثال پس از شستن پرده مخمل به علت ضخامت این نوع پارچه بهتر است با استفاده از اتو چروک آن برطرف شود، درحالی که چروک پرده حریر را می توان با استفاده از اتو بخار نیز بر طرف کرد.

اگر پرده شما نیز پس از شستشو چروک شده است، احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر کرده که چگونه پرده چروک شده را صاف کنیم. از بهترین راهکارها برای صاف کردن پرده چروک می توان به موارد زیر اشاره کرد که با دانستن آن ها می توانید پرده هایی صاف و مرتب داشته باشید:

  • اتوکشی پرده
  • استفاده از بخارشو
  • استفاده از اسپری آب
  • آویزان کردن مجدد پرده

چگونه پرده را بدون اتو صاف کنیم؟

توصیه می شود چروک پرده هایی که جنس نازک تر و پارچه حساس تری دارند را بدون استفاده از اتو از بین ببرید. اتو کشی نادرست پرده می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله برق افتادن روی پارچه و حتی سوختن آن شود. از طرفی دیگر ممکن است جنس پارچه پرده ای شما ترکیبی از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و الیاف طبیعی باشد. همانطور که می دانید اغلب الیاف مصنوعی به حرارت حساسیت بالایی دارند. پس حالا باید بدانیم چگونه پرده را بدون اتو صاف کنیم؟

بخار دادن به پرده با استفاده بخار شوی

انواع پارچه ها به خصوص پارچه های ظریف مانند حریر و تور با بخار دادن توسط بخار شوی، صاف می شوند. برای این روش باید پرده را آویزان کرده و بخار شوی را به آرامی بر روی پرده و به خصوص بر روی قسمت های چروک شده بگیرید. دقت شود که فاصله بخار از پرده را حفظ کنید تا به بافت پارچه آسیب نرسد.

از بین بردن چروک پرده با بخار شوی

آویزان کردن پرده بلافاصله بعد از شستن

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن چروک پرده حریر و دیگر مدل پرده ها، آویزان کردن آن بعد از شستن است. با آویزان کردن پرده از چوب پرده در حالت نم دار، سنگینی آب باعث می شود که پرده به سمت پایین کشیده شده و چروک آن تا حدی باز شود.

استفاده از اسپری آب بر روی پرده

برای رفع چروک پرده با پارچه های نخی و کتان می توانید از اسپری آب استفاده کنید. برای این کار پرده را در حالت نم دار از چوب پرده آویزان کرده و با استفاده از اسپری آب هر یک ساعت به آرامی روی قسمت های چروک شده اسپری نمایید. بدین ترتیب نم پرده حفظ شده و از چروک شدن آن جلوگیری می شود. سپس با دست یا برس نرم مخصوص پرده، چروک ها را صاف کنید. همچنین برخی اسپری های مخصوص رفع چین و چروک نیز در بازار موجود هستند که با اسپری کردن بر روی پرده و سپس صاف کردن پارچه، می تواند چروک ها را کاهش دهد.

رفع چروک پرده با اسپری آب

خشک کردن پرده در حالت کشیده

برای رفع چروک پرده هایی که از جنس حریر هستند می توانید بعد از شستن پرده حریر، آن را از ماشین لباسشویی خارج کرده و به آرامی تکان دهید تا چروک های اولیه آن باز شود. سپس پرده را به طور کامل باز کرده و آویزان کنید، همچنین با استفاده از سنجاق یا گیره لبه های پرده را محکم کرده تا کاملا کشیده شود. اجازه دهید پرده در این حالت به صورت کامل خشک شود.

رفع چروک پرده ها با استفاده از اتو

انواع پارچه ها به جز پارچه های ظریف مانند حریر و تور را می توانید به سادگی اتو کنید. قبل از اتو کردن، برچسب روی پارچه را مطالعه کنید تا دمای مناسب اتو را بدانید. همچنین از یک پارچه نخی نازک بین اتو و پرده استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی مانند سوختن پارچه پرده و یا برق افتادن بر روی آن جلوگیری کنید تا کیفیت پارچه حفظ شود.

اتو کردن پرده

دلایل چروک شدن پرده ها

  • شستشوی نادرست: آب داغ باعث انقباض سریع الیاف پارچه در زمان شستن پرده شده و چین و چروک های عمیقی ایجاد می کند. همچنین چرخش با دور بالا در ماشین لباسشویی باعث فشردگی الیاف و ایجاد چروک زیادی می شود.
  • جنس پارچه: پارچه های طبیعی مانند پنبه، کتان و پشم به دلیل داشتن الیاف بلندتر، مستعد چروک شدن هستند اما در مقابل پارچه های مصنوعی مانند پلی استر و نایلون معمولاً کمتر چروک می شوند.
  • نحوه آویزان کردن: آویزان کردن نادرست پرده ها می تواند باعث چروک شدن آن ها شود. اگر پرده هنگام آویزان کردن به درستی مرتب نشود باعث ایجاد چین در پرده شده که با گذشت زمان این چین ها دائمی می شوند.

دلایل چروک شدن پرده

نکات مهم برای رفع چروک انواع پرده

برای شستن پرده حتما از مواد شوینده ملایم همراه با آب سرد یا ولرم استفاده کنید زیرا استفاده از آب داغ باعث چروک شدن بیشتر پارچه می شود. پس از شستشو، پرده را به آرامی از ماشین لباسشویی خارج نمایید زیرا با کشیدن و پیچاندن پرده، باعث ایجاد چروک های بیشتر خواهید شد. توجه شود که پرده را به صورت عمودی خشک کنید زیرا آویزان کردن پرده به صورت عمودی باعث می شود تا پرده بدون چروک خشک شود.

  • پرده های حریر: برای رفع چروک پرده های حریر، از روش بخار دادن استفاده کنید.
  • پرده های مخمل: برای رفع چروک پرده های مخمل، از اتو با دمای پایین و پارچه نخی استفاده نمایید.
  • پرده های توری: برای رفع چروک پرده های توری، آن ها را در آب سرد خیس کرده و سپس به آرامی صاف و آویزان کنید.

جمع بندی

برای رفع چروک پرده می توانید از اتو کردن، بخاردهی و اسپری آب که روش های مناسبی هستند استفاده کنید، البته انتخاب بهترین روش به جنس پارچه، میزان چروک و امکانات موجود بستگی دارد. برای پرده های ظریف و حساس، بهتر است از روش های ملایم تر مانند بخاردهی استفاده نمایید و برای پرده های ضخیم اتو کردن می تواند گزینه مناسب تری باشد. پرده 24 با ارائه راهکارها و نکات مفید در نگهداری از پرده ها، به شما کمک می کند تا از پرده های خود به خوبی مراقبت کرده تا ضمن حفظ کیفیت طول عمر آن ها را نیز افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *