آموزشی

آموزش نصب چوب پرده (میل پرده)

آموزش نصب چوب پرده

نصب چوب پرده اولین مرحله از نصب پرده در خانه و محل کار است. همیشه قبل از نصب پرده باید چوب پرده خوبی را انتخاب و خریداری کنید که متناسب با نوع پرده و ظاهر آن باشد. انتخاب چوب پرده مناسب با ظاهری زیبا می تواند جذابیت فضای داخلی خانه را دوچندان کند. اگرچه نصب چوب پرده به ظاهر کار سختی به نظر می رسد، اما با رعایت چند نکته و طی کردن چند مراحل ساده، می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

معمولا قیمت چوب پرده با نصب آن در محل محاسبه می شود و می توانید مراحل نصب را به فروشنده بسپارید. در صورتی که نصب پرده به درستی انجام نشود، ممکن است به پرده آسیب وارد شود و پرده ظاهر نامناسبی به خود بگیرد. دقت کنید که دو نوع روش نصب دیواری و سقفی برای چوب پرده وجود دارد که می توان آن ها را اجرا کرد.

آموزش نصب چوب پرده سقفی

نصب میل پرده سقفی باعث می شود تا شما در فضاهای مختلفی بتوانید پرده را نصب کنید و حتی برای تقسیم کردن یک محیط، از آن استفاده کنید. پرده های سقفی در اتاق های پرو، تقسیم کردن اتاق خواب یا محل کار مورد استفاده قرار می گیرند. نصب پرده سقفی نه تنها به دکوراسیون خانه شما جلوه ای خاص و مدرن می بخشد، بلکه فواید دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است:

  • ایجاد حریم خصوصی: با نصب چوب پرده ساده سقفی، می توانید از دید مستقیم به داخل خانه جلوگیری کرده و حریم خصوصی خود را حفظ کنید.
  • کنترل نور: پرده های سقفی به شما اجازه می دهند میزان نور ورودی به اتاق را به راحتی تنظیم کنید.
  • تغییر دکوراسیون: با تعویض پرده ها، می توانید به سرعت دکوراسیون اتاق را تغییر دهید.
  • بزرگ نشان دادن فضا: پرده های سقفی باعث می شوند سقف اتاق بلندتر و فضای خانه بزرگ تر به نظر برسد.

1- تجهیزات لازم برای نصب را آماده کنید

برای نصب چوب پرده ریلی سقفی نیاز به تجهیزات تخصصی دارید تا بتوانید به راحتی و در زمان کوتاه نصب چوب پرده را انجام بدهید. در ابتدا باید وسایل لازم برای نصب پرده سقفی را آماده کنید که این وسایل شامل دریل، نردبان، متر، پیچ و رولپلاک هستند.

تجهیزات نصب چوب پرده

2- محل دقیق نصب چوب پرده را مشخص کنید

در دومین گام باید محل دقیق نصب چوب پرده مشخص شود که با توجه به اندازه و ارتفاع پرده می توانید محل مناسب قرار گیری ریل را مشخص کنید. دقت کنید که چوب پرده ریلی، با فاصله حدود سی سانتی متری از پنجره روی سقف نصب می شود. در اندازه گیری های خود دقت کنید که کمی عرض پرده بیشتر از پنجره باشد و نباید دقیقا هم عرض باشند.

بعد از اینکه از اندازه گیری مطمئن شدید می توانید بست های چوب پرده را موقتا ببندید و در صورتی که اندازه ها کاملا درست بود، مراحل نصب را ادامه دهید. توجه شود در صورت انتخاب ریل اتوماتیک باید گیره و قلاب را بر روی میله، نصب کنید. گیره روی چوب پرده نصب شده و قلاب را روی پرده قرار می دهد تا کاملا محکم شوند. در نهایت از درپوش ریل استفاده کنید تا در حین جابجایی، پرده از ریل خارج نشود.

پیچ کردن براکت چوب پرده

آموزش نصب میل پرده دیواری

نصب چوب پرده دیواری شباهت زیادی به نصب چوب پرده سقفی دارد؛ اما تفاوت هایی با یکدیگر نیز دارند. برای نصب چوب پرده اتوماتیک یا ساده دیواری، عرض پنجره را اندازه بگیرید و حدود 10 تا 15 سانتی متر به آن اضافه کنید تا پرده به طور کامل پنجره را بپوشاند. ارتفاع دلخواه پرده را مشخص کنید و محل نصب براکت ها را روی دیوار علامت بزنید. دقت کنید که براکت ها کاملا تراز باشند و آن ها را حدود 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از بالای پنجره نصب کنید.

اندازه گیری نصب میل پرده

اگر قصد دارید براکت ها را به تیرهای دیوار پیچ کنید، در محل های علامت گذاری شده، سوراخ هایی ایجاد کنید و براکت ها را با پیچ و رولپلاک محکم کنید سپس چوب پرده را داخل براکت ها قرار دهید و محکم نمایید.

نصب چوب پرده در داخل براکت

تعداد بست های مورد نیاز در نصب چوب پرده چقدر است؟

بعد از خرید پرده آماده و در زمان نصب، از بست های محکم برای نگهداری چوب پرده استفاده کنید، زیرا کمک می کند چوب پرده به سقف یا دیوار محکم نگه داشته شود. توجه داشته باشید که انتخاب تعداد مناسب بست اهمیت زیادی دارد و تعداد آن با توجه به ابعاد چوب پرده و وزن پرده مشخص می شود. استفاده بیش از حد از بست، حرکت پرده را سخت می کند و اگر هم کم استفاده شود باعث ایجاد فشار روی بست های دیگر شده و باعث افتادن چوب پرده می شود.

برای اینکه بتوانید به راحتی تعداد بست مورد نیاز را مشخص کنید، باید به متراژ چوب پرده توجه داشته باشید که اصول آن عبارتند از:

  • چوب پرده هایی با اندازه 220 سانتی متر = 2 عدد بست
  • چوب پرده هایی با اندازه 230 تا 350 سانتی متر = 3 عدد بست
  • چوب پرده هایی با اندازه 360 تا 460 سانتی متر = 4 عدد بست
  • چوب پرده هایی با اندازه 470 تا 540 سانتی متر = 5 عدد بست

با توجه به این تناسبی که بیان شد می توانید تعداد بست را در زمان نصب چوب پرده مد نظر قرار بدهید. اگر اندازه چوب پرده خانه شما بزرگتر از این ابعاد است، به ازای هر یک متر بیشتر، می توانید یک بست اضافه کنید. همچنین اگر جنس چوب پرده شما زیاد محکم نیست یا از نوع پلاستیکی است، باید هر 80 سانت یک پایه نصب شود و در نهایت با مشخص شدن محل بست ها، چوب پرده را نصب کنید.

جمع بندی

نصب چوب پرده یک کار کاملا فنی است که باید طبق اصول درست انجام شود. شما می توانید چوب پرده را به صورت سقفی یا دیواری نصب کنید که نصب چوب پرده سقفی کمی متفاوت تر از دیواری است و در این روش، پایه های چوب پرده به سقف متصل می شوند. با رعایت نکات بیان شده در مراحل نصب چوب پرده، می توانید به راحتی اقدام به نصب میل پرده کرده و با ایمنی کامل پرده خود را از آن آویزان کنید. اما توجه شود در صورتی که مهارت کافی در نصب چوب پرده ندارید و فکر می کنید که این کار شما ممکن است باعث ایجاد خطر شود، حتما باید در این زمینه از نصاب های حرفه ای کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *