آموزشی

نحوه شستن پرده زبرا: (مراحل انجام کار + نکات شستشو)

نحوه شستن پرده زبرا

در هنگام شستشوی پرده زبرا، اگر با نحوه شستن پرده مخمل، حریر، تور و … آشنایی داشته باشید و اصول اولیه شستن پرده را بدانید، تا حدودی شستن پرده زبرا برایتان دشوار نخواهد بود. اولین گام برای شستن پرده زبرا، باز کردن پرده و اجزای آن (نگهدارنده، قلاب، چوب پرده و ..) است. پس از آن می توانید پرده را در یک تشت خیس کنید و با استفاده از مواد شوینده، آلودگی های آن را شستشو دهید که برای این کار می توانید از یک اسفنج نرم و یا ابر استفاده نمایید؛ در نهایت پس از شستشو و آبکشی، آن را مجدد نصب کنید.

دقت شود اگر می خواهید به صورت هفتگی این کار را انجام می دهید نیازی به باز کردن پرده ندارید و با استفاده از بخارشوی می توانید در همان محل نصب، پرده را تمیز کنید.

نکات مهم پیش از شستشوی پرده زبرا

  • در اولین گام شستن پرده، غبار آن را با جاروبرقی یا بخارشوی از بین ببرید.
  • این پرده ها را نباید در ماشین لباسشویی شستشو داد؛ زیرا بافت آن از بین می رود.
  • از مواد شوینده غیر اسیدی برای شستشو استفاده کنید.
  • به هیچ وجه از مواد شوینده دارای آنزیم، سفید کننده و رنگی برای شستن پرده استفاده نکنید زیرا این مواد علاوه بر کاهش عمر پرده، حالتی کدر به پارچه می بخشند.

گردگیری پرده زبرا

مراحل شستشوی پرده زبرا در خانه

پرده زبرا از انواع پرده آماده موجود در بازار می باشد که به صورت دو لایه تور و پارچه که موازی یکدیگر هستند، طراحی شده است. پیش از آشنایی با نحوه شستشوی پرده زبرا، ابتدا لازم است تا چگونگی باز کردن پرده زبرا و درآوردن آن را بدانید، که به این منظور باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • پرده را با استفاده از زنجیر، رو به بالا جمع کنید تا به طور کامل در قاب خودش جمع شود.
  • قاب را از بست های نگهدارنده جدا کنید. ( این بست ها داخل شیارهای موجود در پروفیل پرده است و دارای زبانه فنری می باشد که بسته به نوع طراحی زبانه، با فشردن آن به سمت داخل یا خارج باز می شود.)

پس از باز کردن قاب پرده زبرا از بست ها، آن را روی سطحی تمیز و صاف پهن کنید. بهتر است قبل از شستشوی پرده، محل انجام کار را به خوبی تمیز کنید تا هیچ کثیفی نداشته باشد. برای شستن پرده زبرا در خانه می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. شامپو فرش، مواد شوینده و بخارشوی سه روش رایج تر شستشوی این نوع پرده ها هستند. در این مرحله پرده را با آب ولرم خیس کنید و طبق مراحل زیر شستشوی خود را انجام دهید.

  • استفاده از مواد شوینده و ابر برای شستشو: پس از حذف گرد و غبار از روی پرده، با استفاده از مواد شوینده و تکه ای ابر شروع به شستن آن کنید. شامپو فرش یکی از شوینده های عالی برای شستن پرده حریر، تور، مخمل و از بین بردن آلودگی های پرده زبرا است. با استفاده از این مواد می توان به صورت عمقی کثیفی و آلودگی پرده را پاک کرد. ابتدا شامپو فرش را رقیق کنید و مقداری از آن را روی پرده بریزید، سپس با استفاده از اسفنج پرده را شستشو نمایید.

شستن پرده زبرا با مواد شوینده

  • آب کشی پرده: پس از شستشوی پرده زبرا با مواد شوینده، با استفاده از آب ولرم آن را آبکشی کنید.

آب کشی پرده زبرا

  • آویزان و خشک کردن پرده: پس از شستن پرده زبرا و آبکشی آن، پرده را از قلابی در هوای آزاد آویزان کنید تا تمام آب سطح آن خارج شود. دقت شود که برای سریع خشک شدن پرده از سشوار استفاده نکنید زیرا حرارت این وسیله می تواند به بافت پرده آسیب بزند.

آویزان و خشک کردن پرده زبرا

  • نصب پرده بعد از شستشو: پس از اتمام مراحل شستشو، مجددا پرده را در قاب خود جمع کرده و به محل نصب منتقل کنید. برای جمع کردن پرده در قاب مخصوص، آن را به صورت افقی نگه دارید. بهتر است که پس از نصب، به مدت یک روز پرده را در حالت کاملا باز قرار دهید تا در صورت وجود رطوبت، سطح آن کاملا خشک شود.

شستن پرده زبرا در خشکشویی

پرده های زبرا به دلیل ساختار خاص، نیاز به شستشوی تخصصی تر نسبت به سایر پرده ها دارند زیرا مکانیزم پرده زبرا بسیار حساس است و شستشوی نادرست می تواند به ساختار آن آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است که شستشوی پرده زبرا در خشکشویی ها با استفاده از تجهیزات و مواد شوینده مخصوص انجام شود. خشکشویی ها از مواد شوینده ملایم و مناسب برای پرده های زبرا استفاده می کنند که باعث حفظ رنگ و بافت پارچه می شود. همچنین پس از شستشو، پرده به طور کامل آبکشی شده و در دمای مناسب خشک می شود.

قیمت شستشوی پرده زبرا در خشکشویی با توجه به نوع دستگاه شستشو و مواد شوینده مورد استفاده متفاوت خواهد بود، اگر خشکشویی مجهز به دستگاه های شستشو و خشک کن مخصوص پرده زبرا باشد، قیمت شستشوی پرده زبرا در آن نیز بیشتر خواهد بود.

روش های شستشوی پرده زبرا بدون باز کردن

برای شستن پرده زبرا بدون باز کردن آن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. اسپری نانو و بخارشوی، دو روش رایج شستن پرده زبرا هستند.

1- شستن پرده زبرا با بخار شوی

بخارشوی دستگاهی مناسب برای شستشوی هفتگی و یا ماهانه پرده زبراست. مزیت استفاده از بخارشوی این است که نیازی به باز کردن پرده ندارید و در همان حالت نصب پرده می توانید این کار را انجام دهید. قبل از استفاده از بخارشوی، گرد و غبارهای موجود در سطح پرده را کاملا پاک کنید سپس کافی است که بخارشوی را به آرامی و به صورت بالا به پایین بر روی پرده بکشید تا شستشو انجام شود.

2- شستشوی پرده زبرا با اسپری نانو

یکی دیگر از روش های شستن پرده زبرا بدون باز کردن آن، استفاده از اسپری های نانو است. البته با این محصول نمی توان به صورت مستقیم عمل شستشو را انجام داد؛ بلکه استفاده از آن پرده را تمیز نگه می دارد. این محصول با ایجاد لایه ای نامرئی در اطراف تار و پود پرده، از جذب لک و چربی محافظت می کند. با توجه به اینکه این محصول تعداد دفعات شستشو را کاهش می دهد، استفاده از آن نقش مهمی در افزایش طول عمر پرده های زبرا و یا سایر انواع پرده های پارچه ای دارد.

زمان شستشوی پرده های زبرا

پرده های زبرا را می توان به صورت هفتگی، ماهانه و یا فصلی شستشو داد. انتخاب زمان مناسب شستن با توجه به محل نصب و میزان قرارگیری پرده در معرض آلودگی ها متفاوت است. اگر پرده شما در مکانی نصب است که بیشتر در معرض گرد و غبار و آلودگی است، طبعا در بازه های زمانی کوتاه تری باید شستشو انجام شود.

طرز شستن پرده زبرا به صورت هفتگی

برای شستشوی هفتگی نیازی به جابجایی پرده و پایه های آن نیست. تمام مراحل شستشو در همان محل نصب و با استفاده از بخارشوی انجام می شود. برای تمیز کردن گرد و غبار از روی پرده، در ابتدا توسط یک دستمال نرم و خشک غبار را از روی پرده پاک کنید و سپس با دستمال خیس یا بخارشوی سطح آن را کاملا تمیز نمایید. همچنین برای پاک کردن گرد و غبار می توانید از جارو برقی نیز استفاده کنید.

تمیز کردن پرده زبرا با دستمال

شستشوی ماهانه پرده زبرا

شستشوی ماهانه پرده زبرا مربوط به زمانی است که گرد و غبار و یا چربی موجود روی سطح پرده به قدری زیاد شده است که پارچه پرده را کدر کرده است. در این شرایط باید پرده را کاملا باز کنید و آن را به صورت کامل توسط مواد شوینده شستشو دهید.

جمع بندی

پرده های زبرا به دلیل اینکه طراحی دو لایه دارند، گرد و غبار بیشتری نیز جذب می کنند، در نتیجه لازم است شستشوی آن ها در فواصل زمانی مشخصی انجام شود. شستن پرده زبرا شامل سه مرحله شستشو با مواد شوینده، آبکشی و در نهایت نصب آن می شود. با توجه به طراحی خاص این نوع پرده ها، بهتر است فقط در زمان لازم شستشوی آن ها انجام شود تا آسیبی به تار و پود آن وارد نشود.

توجه داشته باشید که می توانید با توجه به میزان آلودگی روی پرده، آن را به صورت ماهانه و یا هفتگی شستشو دهید. به خاطر داشته باشید که برای شستشوی این پرده ها از لباسشویی و مواد شوینده سفید کننده و رنگی استفاده نکنید و همچنین با توجه به جنس این نوع پرده ها باید تغییراتی در نوع محلول شوینده و روش شستشو ایجاد کنید، که برای اطلاعات بیشتر در رابطه با راهنمای شستشوی انواع پرده می توانید با فروشگاه پرده 24 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *