آموزشی

بهترین روش برای شستن پرده حریر

شستن پرده حریر

پرده ها در جنس ها و طرح های مختلفی در بازار موجود هستند که یکی از زیباترین و محبوب ترین انواع پرده ها، پرده حریر می باشد که ظرافت و لطافت خاصی دارد. این پرده ها در رنگ ها و مدل های مختلفی دوخته می شوند که محبوب ترین رنگ آن، سفید است. پرده های حریر به دلایل مختلفی از جمله نشستن گرد و خاک روی آنها و ایجاد لکه، پس از مدتی به شستشو نیاز پیدا می کنند. شستن پرده حریر ساده و رنگی، ترفندهایی مانند استفاده از سرکه دارد که اگر رعایت نشوند ممکن است بافت پارچه پرده حریر آسیب ببیند.

نکات مهم پیش از شستن پرده حریر

تفاوتی ندارد که شستشوی پرده حریر ساده با ماشین لباسشویی انجام شود یا با دست شسته شوند، در هر صورت جهت جلوگیری از چرک مرده شدن آن باید به نکاتی که در زیر بیان می شود توجه داشته باشید:

  • پرده های حریر آماده معمولا برچسبی دارند که روی آنها اطلاعاتی به عنوان راهنما برای شستشو نوشته شده است؛ روی این برچسب مشخص شده که پرده با چه روشی باید شسته شود. آیا می توان پرده حریر را با دست شست؟ با ماشین لباس شویی چطور؟ آیا نیاز به خشکشویی دارد؟
  • برای اینکه مشخص شود امکان شستن پرده حریر رنگی با ماشین لباس شویی وجود دارد یا خیر، ابتدا قسمت کوچکی از پرده را خیس کرده و بررسی کنید آیا رنگ پس می دهد یا خیر. در صورتی که پرده رنگ پس بدهد باید آن را با دست بشویید.
  • سعی کنید پرده حریر را زود به زود بشویید؛ البته نه آنقدری که بافت پارچه آن از بین برود. بدیهی است که شستشوی پرده بعد از مدت طولانیف کار دشوارتری است چراکه در فواصل زمانی بلند، پرده کثیف تر خواهد شد.
  • توجه داشته باشید که برای شستشوی پرده های حریر با ماشین لباسشویی، باید حتما از آب سرد استفاده نمایید، زیرا آب گرم موجب آسیب رساندن به بافت پارچه می شود. تنظیمات ماشین لباس شویی خود را به گونه ای تغییر دهید که به جای آب گرم، از آب سرد برای شستشو استفاده کند.
  • توصیه می شود برای شستن پرده حرید ساده سفید و رنگی از اتو استفاده نکنید، چراکه حرارت اتو می تواند به بافت پارچه پرده آسیب برساند.

مراحل شستن پرده حریر با دست

از آنجایی که قیمت پرده حریر چندان ارزان نیست باید بهترین روش را برای شستن آن انتخاب کنید تا با شستشوی اشتباه مجبور به خرید یک پرده حریر دیگر نشوید. بهترین روش برای تمیز کردن پرده حریر، شستن آن با دست است. شستن پرده حریر با دست از آسیب رسیدن به بافت پارچه جلوگیری می کند البته به این شرط که مراحل آن را به درستی دنبال کنید.

1- گرد و غبار روی پرده حریر را پاک کنید

توصیه می شود پیش از شستن پرده حریر، گرد و غبار روی آن را با یک دستمال خشک، پاک کنید. این کار باعث می شود زمان خیساندن پرده در آب، گرد و غبار وارد بافت پرده نشوند.

2- ملزومات و تزئینات پرده را جدا کنید

دومین کاری که برای شستن پرده حریر باید انجام داد جدا کردن حلقه، گیره و دیگر لوازم از پرده است چراکه این ملزومات می توانند در هنگام شستشو به پرده آسیب وارد کنند. در این میان باید پرده از چوب پرده هم جدا کنید. این کارها در زمان شستن پرده مخمل و دیگر مدل های پرده هم انجام می شوند.

3- درون لگن آب سرد بریزید

درون یک لگن آب سرد بریزید. توجه داشته باشید دمای آب بیشتر از 20 درجه سانتی گراد نباشد.

4- از شوینده مناسب استفاده کنید

مقدار کمی شوینده به همراه محلول آب و صابون به لگن اضافه کنید. به هیچ عنوان از شوینده های قوی مانند وایتکس استفاده نکنید چراکه آنها به بافت پارچه آسیاب وارد خواهند کرد. بهترین محلول سفید کننده برای شستشوی پرده حریر، صابون بچه و پودر صابون است.

شوینده مناسب برای شستن پرده

5- پرده را درون لگن قرار دهید

بعد از اینکه محلول شما آماده شد، پرده حریر را درون آن قرار دهید و بدون هیچ کار اضافه ای، اجازه دهید 1 تا 2 دقیقه، خیس بخورد. اینکار باعث می شود که محلول به بافت پرده نفوذ کند و روی لکه ها اثر بگذارد. پس از صرف این زمان، پرده ها را به آرامی و بدون پیچاندن، چلاندن و سابیدن، بالا و پایین کنید.

شستن پرده حریر با دست

6- بعد از شستن پرده دوبار آن را آبکشی کنید

شستن پرده ها را به آرامی ادامه دهید و سپس آب کثیف را تخلیه کرده و مجددا آب سرد به آن اضافه کنید تا مواد شوینده کاملا از روی پرده پاک شوند. مرحله آبکشی را سعی کنید چند بار تکرار کنید تا هیچگونه مواد پاک کننده ای روی پرده ها باقی نماند.

7- از سرکه به عنوان سفید کننده استفاده کنید

پس از آبکشی پرده مقداری سرکه و آب سرد داخل لگن بریزید و پرده را داخل آن قرار دهید. سرکه موجب تثبیت رنگ پارچه در زمان شستشو می شود؛ البته نباید طولانی مدت پرده های حریر سفید را داخل سرکه بگذارید، زیرا خاصیت اسیدی سرکه موجب تغییر رنگ پرده خواهد شد.

8- پرده حریر را از لگن خارج کنید

پرده ها نباید برای مدت طولانی داخل آب باشند، زیرا بافت آن ها آسیب می بیند.

خشک کردن و آبکشی پرده حریر

9- پرده را آویزان کنید

جهت جلوگیری از چروک شدن پرده های توری و حریر باید زمانی که کمی نم دارند آن ها را به چوب پرده آویزان کنید تا کاملا خشک شوند. پیش از آویزان کردن پرده از تمیز بودن چوب پرده و پنجره اطمینان حاصل کنید، زیرا پرده های نم دار خیلی زود کثیفی و گرد و خاک را جذب می کنند.

ترفندهای شستن پرده های حریر

پرده های حریر دارای بافت ظریف و حساسی هستند و به سادگی آسیب می بینند، به همین دلیل نظافت آن باید با حساسیت بالایی انجام شود که با استفاده از ترفندهای زیر می توانید این پرده ها را بدون آنکه آسیب ببینند شستشو نمایید.

شستن پرده حریر با لباسشویی

پرده ها را با آب سرد بشویید

برای شستن پرده آماده حریر و پرده های توری که در مدل های مختلف طراحی و دوخته می شوند باید از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم موجب تغییر بافت و حالت اولیه پرده می شود و موجب می گردد که پرده زیبایی اولیه خود را از دست بدهد. با توجه به میزان کثیفی و گرد و غباری که بر روی پرده نشسته است، باید آن را چندین مرتبه با آب سرد بشویید تا دوده و گرد و غبار کاملا از بافت آن خارج شود و دچار چرک مردگی نگردد.

برای شستن پرده حریر از نمک استفاده کنید

در صورتی که خاک و گرد و غبار زیادی روی پرده حریر وجود دارد، می توانید برای تمیز کردن آن مقداری نمک را به آب سرد اضافه کنید. نمک به خوبی خاک و غبار را از بافت پرده حریر ساده خارج کرده و پرده را همانند روز اول تمیز می کند. بعد از شستشوی پرده حریر باید از پودر یا ماشین لباسشویی بدون آنزیم که دارای قدرت شستشوی ضعیفی است، استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید ظاهر پرده براق شود، باید پیش از شستشو مدتی پرده را در پودر لباسشویی و آب سرد خیس کنید.

استفاده از سفید کننده طبیعی به جای شیمیایی

گاهی اوقات ممکن است که بعد از شستشوی پرده حریر شاین دار یا ساده، پرده خیلی سفید نشود. در چنین شرایطی به جای استفاده از سفید کننده های شیمیایی که تاثیر بدی روی بافت پرده دارند، می توانید از سفید کننده های طبیعی مانند جوش شیرین استفاده کنید که برای این منظور کافی است به پودر لباسشویی و آب سرد، مقداری جوش شیرین اضافه کنید.

جمع بندی

شستن پرده های حریر کاری بسیار ساده است و با رعایت نکاتی که بیان شد مانند استفاده از سرکه در هنگام شستشو به عنوان سفید کننده و آبکشی با آب سرد، می توان بدون اینکه به بافت پارچه آسیبی وارد شود، این نوع پرده ها را شستشو کرد. با شستن پرده های حریر در فواصل زمانی کوتاه مدت می توانید زیبایی و سفیدی آن ها را برای مدت طولانی تری حفظ کنید و از تغییر رنگ آن ها جلوگیری نمایید. اگر شستشوی پرده های حریر برای شما کاری دشوار است و نگران این موضوع هستید که آسیبی به پارچه آن وارد نشود، در این صورت می توانید شستشوی آن ها را به خشکشویی های معتبر و متخصص بسپارید تا پرده های حریر شما به بهترین شکل ممکن مانند روز اول تمیز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *