آموزشی

آموزش دوخت پرده پانچ جدید در خانه

دوخت پرده پانچ

برای دوخت پرده پانچ باید متناسب با ابعاد پنجره و میزان چین مدنظر، متراژ پارچه را محاسبه کنید. سپس پارچه را برش زده، کناره ها و و لبه پایین را دوخته و در نهایت حلقه های پانچ را ایجاد نمایید. نکته مهم در مراحل دوخت پرده پانچ، نوع نوار پرده است که برای این منظور بهتر است از نوارهای پانچ آماده استفاده نمایید.

برخی از لوازمی که برای انواع دوخت پرده از جمله پرده پانچ، نیاز دارید عبارتند از: متر، قیچی، چرخ خیاطی و پارچه از جمله لوازمی هستند که مورد نیاز می باشند و همچنین با توجه به طراحی متفاوت این نوع پرده ها، باید نوار و حلقه های پانچ نیز تهیه کنید.

مراحل دوخت پرده پانچ

برای تهیه این پرده ها می توانید نوع آماده آن را از بازار تهیه کنید، اما در صورتی که پرده پلیسه در منزل دارید، می توانید با تبدیل پرده پلیسه به پانچ با کمترین هزینه، پرده پانچ مناسب خود را تهیه کنید. برای دوخت این نوع پرده ها دو روش دوخت از طریق نوار پانچ و یا حلقه پانچ وجود دارد. برای سهولت انجام کار بهتر است از نوار پرده آماده پانچ استفاده کنید و به ترتیب زیر عمل نمایید:

1- اندازه گیری ابعاد پنجره

اولین مرحله دوخت این مدل پرده اندازه گیری دقیق ابعاد پنجره است. در مکان هایی که دو طرف پرده دیوار وجود دارد، فاصله بین دو دیوار و سپس ارتفاع سقف تا کف را اندازه گیری کنید. در غیر اینصورت، از چهار طرف (بالا و پایین، چپ و راست) حدود 10 سانتی متر به ابعاد پنجره اضافه نمایید تا در زمان دوخت از متراژ اصلی پارچه کم نشود.

با توجه به میزان چینی که در پارچه مدنظرتان است، متراژ پارچه را چند برابر عرض اندازه گیری شده در نظر بگیرید. برای یک حالت استاندارد متراژ پارچه می تواند 3-2 برابر عرض پنجره باشد.

اندازه گیری ابعاد پنجره

 

2- برش پارچه و دوخت کناره های پرده پانچ

پارچه را در سطحی صاف پهن کنید و با توجه به اندازه گیری هایی که در مرحله قبل یادداشت کرده اید، آن را برش بزنید.

برش پارچه پرده

برای دوخت کناره های پرده، 2 سانتی متر آن را تا بزنید و با استفاده از نوار زانفیکس، این قسمت را تمیز دوزی کنید. در این مرحله کافی است پس از قرار دادن یک نوار زانفیکس در کناره پرده، اتوی داغ را در قسمت رو و پشت پارچه قرار دهید تا نوار کاملا فیکس شود. البته می توانید نوار را بدوزید، که برای انجام این کار پارچه را دو لایه تا بزنید و سپس با چرخ خیاطی بدوزید.

دوخت کناره های پرده

3- دوخت نوار پرده به پارچه

در این مرحله از دوخت پرده پانچ باید نوار پرده ای را با چرخ خیاطی به پارچه بدوزید. به این منظور می توانید از نوار پرده های معمولی استفاده کنید، اما بهتر است نوار پرده های مخصوص پانچ را انتخاب نمایید زیرا این نوار پرده ها ساده، بدون نخ، ضخیم و با عرض 10 سانتی متر می باشند که کاملا مناسب دوخت پرده پانچ است.

دوخت نوار پرده به پارچه

برای دوخت نوار پرده، قسمت بالای پرده را دولا تا کنید و سرتاسر نوار را به پرده با سوزن ته گرد متصل نمایید. بهتر است قسمت تا شده 2 سانتی متر از عرض نوار پرده بیشتر باشد تا به صورت کامل آن را پوشش دهد؛ سپس با استفاده از چرخ خیاطی قسمت بالا و پایین نوار را به پرده دوخت بزنید.

4- برش حلقه های پانچ بر روی پرده

سه نکته مهم که در این مرحله باید رعایت شود؛ تعداد حلقه ها، فاصله بین حلقه ها و نوع آن ها است:

  • تعداد حلقه های مورد نیاز این پرده ها با توجه به عرض پارچه متفاوت است. نکته مهم در این مرحله این است که برای حفظ تقارن پرده بهتر است تعداد حلقه ها به صورت زوج در نظر گرفته شود.
  • فاصله بین حلقه ها هم بهتر است در حدود 20-15 سانتی متر انتخاب شود تا پرده ایستایی بهتری داشته باشد.
  • نوع حلقه ها می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. نوع پلاستیکی به دلیل قابلیت باز شدن به هنگام شستشوی پرده انتخاب بهتری می باشد. (حلقه هایی که از ابتدا بر روی نوار پرس شده می باشند، آلومینیومی بوده و حلقه هایی که پس از دوخت بر روی نوار چفت می شوند پلاستیکی هستند)

با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، به صورت زیر بر روی حلقه های پرده علامت گذاری کنید:

  • حلقه ها را روی پرده ثابت نگه دارید تا حین علامت گذاری جابجا نشوند.
  • محل قرارگیری حلقه ها را با خودکار روی پرده علامت بزنید.
  • محل های علامت را با قیچی برش دهید.
  • حلقه های پلاستیکی را از قسمت روی پرده به سوراخ های ایجاد شده چفت کنید.

قرار دادن حلقه پانچ بر روی پرده

طرز ایجاد حلقه پانچ به صورت دستی

در شرایطی که شما خواهان پرده ای با فاصله چین بیشتر یا کمتر از حد نرمال هستید، نمی توانید از نوارهای پانچ آماده در بازار استفاده کنید. در این حالت باید خودتان نوار مناسب را به صورت زیر آماده کنید:

  • سر پارچه را به اندازه پهنای نوار پرده ها تا زده و اتو کنید.
  • نوار پرده را در این قسمت قرار دهید و با دو ردیف دوخت، آن را به پرده متصل کنید.
  • سپس ابتدا تا انتهای نوار دوخته شده را اندازه بزنید.
  • با توجه به تعداد چین هایی که مدنظرتان است، فاصله بین حلقه ها و تعداد آن ها را اندازه بزنید. (دقت کنید قرارگیری حلقه ها به شکلی باشد که ابتدا و انتهای پرده چین هایی برابر با سایر قسمت ها داشته باشد.)
  • با توجه به محاسبات انجام شده حلقه های پانچ را در محل های مورد نظر قرار دهید و علامت گذاری کنید.
  • در نهایت با استفاده از قیچی داخل حلقه ها را خالی کنید.

برش حلقه پانچ روی پرده

5- دوخت پایین پرده

آخرین مرحله دوخت پرده پانچ، قسمت پایین آن است. برای دوخت این قسمت، آن را به صورت دولا تا کنید و سپس با چرخ خیاطی بدوزید.

نکات دوخت پرده های پانچ

  • پارچه و نوار پانچ از جنسی باشد که به راحتی دوخت روی آن انجام شود.
  • بهتر است جنس نوار پانچ، پلی استر کتان یا پنبه ای باشد.
  • برای دوخت نوار پانچ از نخ محکم استفاده کنید.

جمع بندی

برای دوخت پرده پانچ در اولین گام باید ابعاد پنجره را اندازه گیری کنید و متناسب با آن متراژ پارچه را محاسبه نمایید. سپس اقدام به برش پارچه، دوخت نوار پرده، برش حلقه های پانچ و در نهایت دوخت کناره ها و پایین پارچه کنید تا پرده آماده نصب شود. برای ایستایی و زیبایی بهتر پرده لازم است اندازه گیری دقیق متراژ با توجه به میزان چین مورد نظر، زوج بودن تعداد حلقه ها و فاصله استاندارد بین آنها را رعایت شود. توجه شود که اگر امکان دوخت این مدل پرده را ندارید، می توانید از انواع پرده پانچ آماده که در فروشگاه پرده 24 طرح و رنگ های مختلف موجود می باشند، استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *