آموزشی

انواع پارچه پرده: ویژگی ها و بررسی انواع جنس پرده

انواع پارچه پرده

پرده یکی از المان های اصلی دکوراسیون هر خانه است که جنس پارچه آن نقش زیادی در میزان پوشانندگی و دکوراسیون منزل دارد. در زمان انتخاب پرده به اولین چیزی که باید توجه کنید جنس پارچه آن است زیرا هر جنس پارچه ویژگی متفاوتی دارد که با ترکیب آن با انواع دوخت پرده می توان مدل های خاصی از پرده ایجاد کرد که برای مکان های مختلفی مناسب می باشند. آشنایی با انواع جنس پارچه مانند حریر، پلی استر، مخمل، ساتن و کتان به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری در هنگام خرید پرده داشته باشید.

معرفی انواع پارچه پرده ای و ویژگی آن ها

پرده ها یکی از عناصر اصلی هر خانه ای هستند که با هدف حفظ حریم خصوصی و زیبا سازی دکوراسیون به کار می روند. انواع پارچه پرده در طرح ها و جنس های مختلفی تولید شده اند که برای دوخت انواع پرده در مدل های مختلف مناسب می باشند. برای انتخاب مناسب ترین پارچه پرده باید با ویژگی های هر پارچه آشنا شوید تا متناسب با نیاز خود بهترین پارچه پرده ای را انتخاب کنید.

انواع پارچه پرده ای عبارتند از:

  • پارچه پرده ای حریر
  • پارچه پرده ای تور
  • پارچه پرده پلی استر
  • پارچه پرده ای مخمل
  • پارچه پرده ای ساتن
  • پارچه پرده ای کتان

پارچه پرده ای حریر

پارچه پرده ای حریر یکی از محبوب ترین انواع جنس پرده است که زیبایی و لطافت خاصی دارد. این پارچه نازک بوده و در کنار اینکه نور را به خوبی از خود عبور می دهد، پوشانندگی بسیار خوبی نیز دارد. پارچه حریر تنوع رنگی بسیار بالایی داشته و در انواع مختلفی مانند حریر ساده، حریر براق، حریر طرح دار و … تولید می شود.

برای اینکه پرده حریر پوشانندگی بیشتری داشته باشد می توان یک زیر پرده همرنگ آن انتخاب کرد تا ضمن حفظ حریم خصوصی، زیبایی پرده حریر نیز دو چندان شود. اگر به دنبال یک پرده شیک و ظریف با قیمت مقرون به صرفه هستید، خرید پارچه پرده ای حریر را به شما توصیه می کنیم زیرا علاوه بر ویژگی های مناسب، قیمت پرده حریر در مقایسه با سایر پرده ها بسیار مناسب تر می باشد.

پارچه پرده حریر

پارچه پرده ای تور

پارچه پرده ای تور یکی از زیباترین و نوستالژیک ترین انواع پارچه های پرده است که حس خوبی به دکوراسیون منزل می بخشد. پارچه پرده توری اغلب در رنگ سفید استفاده می شود، اما رنگ های شیری، نباتی و کرمی نیز طرفدارنی دارند. این پارچه بسیار ظریف بوده و قابلیت حفظ حریم خصوصی را ندارد؛ از این رو اغلب با یک پارچه دیگر ترکیب می شود. قابل ذکر است که یکی از زیباترین مدل های پرده توری، پرده دابل شید است که از یک لایه پارچه معمولی و یک لایه پرده توری تشکیل شده و زیبایی بسیار خاص و پوشانندگی بسیار عالی دارد.

پارچه توری پرده

 پارچه پرده پلی استر

پارچه پرده ای پلی استر یکی دیگر از انواع پارچه پرده ای است که تنوع بسیار بالا و قیمت مقرون به صرفه ای دارد. این پارچه در مقایسه با سایر پارچه های پرده، نگه داری و شستشوی آسان تری داشته، همچنین شکل پذیری و طول عمر آن نیز بسیار بالا می باشد. امروزه انواع پرده آماده مانند پرده شید، پرده زبرا، پرده دابل شید و پرده ورتیلاین از این جنس تولید می شوند. یکی از معروف ترین پارچه های پلی استر، پارچه مدل شاین می باشد که در انواع ساده، اکلیلی و … موجود است. قیمت این پارچه بسیار مقرون به صرفه بوده و نوع براق آن در مقایسه با دیگر پارچه های شاین قیمت بالاتری دارد.

پارچه پرده پلی استر

پارچه پرده ای مخمل

پارچه مخمل، ضخامت بسیار زیادی دارد؛ از این رو به خوبی جلوی عبور نور آفتاب را می گیرد و از حریم خصوصی شما محافظت می کند. قیمت پرده مخمل در مقایسه با سایر پارچه های پرده ای کمی بالاتر بوده و اگر در میزان نور اتاق خواب بسیار حساس هستید و می خواهید نور زیادی نداشته باشد، پارچه مخمل بهترین گزینه برای شما است.

پرده مخمل به علت ضخامت بالا از نفوذ سرما به داخل خانه جلوگیری می کند؛ از این رو موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. پارچه مخمل امروزه تنوع بسیار بالایی دارد و بیشتر به عنوان شال پرده در طرح و رنگ های مختلف به کار گرفته می رود. انواع پارچه مخمل پرده ای شامل مخمل کالیفرنیا، مخمل کبریتی، شانل، ابر و بادی و پتینه می باشد که هر یک از این پارچه ها ویژگی ها و زیبایی خاص خود را دارند.

پارچه پرده مخمل

پارچه پرده ای ساتن

پارچه ساتن نرم و براق است که همین امر سبب زیبایی این پارچه می شود، همچنین بسیار منعطف و شکل پذیر بوده که می توان برای دوخت انواع مدل های مختلف از آن استفاده کرد. پارچه پرده ای ساتن بسیار متراکم است؛ به همین دلیل نور قادر به عبور از آن نیست.

در گذشته انواع پارچه ساتن از الیاف طبیعی خالص مانند ابریشم یا کتان ساخته می شدند، ولی امروزه این پارچه از الیاف مصنوعی به دست می آید. قیمت پرده ساتن در مقایسه با سایر جنس های پرده مانند تور و حریر مناسب تر است، البته دقت داشته باشید که قیمت آن با توجه به ترکیب الیاف، طرح و کیفیت پارچه تغییر خواهد کرد.

پارچه پرده ساتن

پارچه پرده ای کتان

پارچه پرده ای کتان یکی از قدیمی ترین نوع پارچه پرده ای است که به علت ضخامت بالا و پوشانندگی عالی محبوبیت زیادی دارد. پارچه کتان تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارد و بسیار کم وزن و زیباست؛ همچنین این پارچه با تمام سبک های دکوراسیون مطابقت داشته و در انواع سبک مدرن و کلاسیک به کار گرفته می شود. پر استفاده ترین پارچه کتان، مدل لنین می باشد که در انواع ساده بافت، شل بافت، پوششی و… تولید می شود و در مقایسه با سایر انواع کتان محبوبیت بیشتری دارد.

پارچه پرده کتان

جمع بندی

تنوع پارچه های پرده ای با توجه به سلیقه متفاوت افراد و نوع استفاده از آن بسیار بالا است. هر نوع پارچه پرده ویژگی های منحصر به فردی دارد و اگر متناسب با مکان مورد استفاده انتخاب شود، زیبایی دکوراسیون شما را چندین برابر می کنند. از انواع جنس پارچه پرده می شود به حریر، پلی استر، کتان و مخمل اشاره کرد که هر کدام باید با توجه به نیاز افراد انتخاب شوند. همچنین این جنس پارچه ها در تولید پرده آماده نیز به کار می رود که در تنوع بالا و قیمت مناسب موجود می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *