آموزشی

بهترین روش برای شستن پرده مخمل

شستن پرده مخمل در منزل

پرده های مخمل به دلیل بافت ظریفی که دارند، به راحتی گرد و غبار را به خود جذب می کنند. تجمع گرد و غبار نه تنها ظاهر پرده را کدر می کند، بلکه می تواند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود، بنابراین شستشوی منظم پرده مخمل برای حفظ سلامت و زیبایی محیط زندگی ضروری است.

شستن پرده مخمل با روش های مختلفی انجام می گیرد، و با توجه به این موضوع که قیمت پرده مخمل نسبت به سایر پرده کمی بالاتر می باشد، باید در هنگام شستشو به یک سری نکات مهم دقت شود تا به الیاف آن آسیبی وارد نشود. بسته به اینکه به صورت دستی و یا با ماشین شستشو را انجام می دهید، ترفندهایی برای شستشوی پرده مخمل وجود دارد که با توجه به نوع پارچه مخمل و وسایل در دسترس، می توانید پرده مخمل را در خانه و با هزینه کم همانند روز اول تمیز کنید.

بهترین روش شستشوی پرده مخمل

پرده مخمل یکی از پرده های بسیار زیبا است که در مکان های مجلل برای پوشش پنجره از آن استفاده می شود.‌ این پرده زیبایی و شکوه بسیار خاصی دارد و برخلاف سایر پارچه ها به خوبی از نفوذ نور جلوگیری می کند که همین ویژگی سبب شده بسیاری افراد از پرده مخمل برای پوشاندن پنجره خود استفاده کنند.

پرده مخمل در کنار زیبایی خود شستشوی بسیار سختی دارد و به سادگی شستن پرده حریر نیست، زیرا این پارچه دارای پرزهایی است که سایه های زیبایی روی پرده ایجاد می کنند و اگر شستشو به درستی انجام نشود به این پرزها آسیب وارد شده و زیبایی پرده از بین می رود.

پرده های مخمل در انواع طلا کوب، کالیفرنیا، کبریتی و … وجود دارند که در انتخاب روش شستشو باید نوع آن را هم در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که در اثر شستشو به پارچه پرده آسیبی وارد نمی شود. به طور کلی برای شستن پرده مخمل دو روش دستی و ماشینی وجود دارد که هر دو روش نکات خاص خود را دارند و برای تمیز شدن و صدمه ندیدن پرده باید این نکات را رعایت کرد.

مراحل شستشوی پرده مخمل با دست

شستن پرده مخمل با دست یک روش سنتی و بسیار موثر است که از دیر باز تا به حال از آن استفاده می شود‌. این روش برای شستن انواع پرده مخمل مانند پرده مخمل طلاکوب، پرده مخمل کبریتی، پرده مخمل شانل، پرده مخمل پتینه و … مناسب است و هیچ گونه آسیبی به تزئینات و الیاف پارچه وارد نمی کند‌.‌ در زمان شستشوی پرده مخمل با دست، باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا نتیجه کار کاملا رضایت بخش باشد و پرده به خوبی تمیز شود.

شستن پرده مخمل با دست

مرحله اول: تمیز کردن گرد و غبار روی پرده مخمل

نخستین کار پیش از شستشوی پرده مخمل، از بین بردن گرد و غبار بر روی آن است. برای این کار پس از جدا کردن پرده از میله، آن را به یک محیط باز منتقل کنید؛ سپس چند بار پرده را محکم بتکانید یا به وسیله یک چوب به روی آن ضربه بزنید تا تمام غبارهای روی سطح آن برداشته شود.‌ پس از انجام این کار متوجه خواهید شد که پرده یک درجه روشن تر و تمیز تر شده است.

مرحله دوم: آماده کردن مواد شوینده برای شستن پرده

در مرحله بعدی برای شستشوی پرده مخمل به یک تشت بسیار بزرگ نیاز دارید تا پرده به خوبی در محلول آب و مواد شوینده غوطه ور شود.‌ پس از آماده کردن تشت، آن را با آب سرد پر کنید و سپس ماده شوینده را به آب اضافه کنید. دقت کنید که حتما مواد شوینده را به درستی با آب ترکیب کنید چرا که حل شدن ماده شوینده در آب اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا در صورت حل نشدن در آب، مواد شوینده به صورت لکه های سفید بر روی سطح پرده خود را نشان می دهند.

مرحله سوم: غوطه ور کردن پرده در محلول شستشو

در این مرحله باید پرده را درون محلول آب سرد و مواد شوینده بگذارید و‌ اجازه دهید پرده حدود ۱ تا ۲ ساعت درون این محلول باقی بماند تا خوب خیس بخورد. دقت شود که برای شستشوی پرده مخمل نیازی نیست به آن چنگ بزنید؛ زیرا چنگ زدن به پرزهای آن آسیب وارد می کند، بلکه تنها کافی است که با دست به آن فشار وارد کنید تا کثیفی ها از آن خارج شود.‌ در این مرحله با توجه به میزان کثیفی پرده، دو تا سه بار آب تشت را عوض کنید، البته نیازی نیست با هر بار تعویض آب، شوینده اضافه کنید و فقط در مرحله اول باید این کار را انجام دهید.

شستن پرده مخمل با مواد شوینده

مرحله چهارم: آبکشی پرده مخمل

پس از اینکه تمام کثیفی ها از پرده مخمل خارج شد نوبت به آبکشی و خارج کردن کف ها می رسد.‌ در این مرحله با فشار وارد کردن به پارچه مخمل، چلاندن و تعویض مرتب آب، کف آن را بگیرید. این کار را باید تا جایی ادامه دهید تا آب کاملا شفاف شود و هنگام چلاندن پرده مخمل هیچ کفی از آن خارج نشود.

مرحله پنجم: خشک کردن پرده مخمل

آخرین مرحله شستن پرده مخمل، خشک کردن آن است و این نکته را در نظر داشته باشید که خشک کردن یک مرحله بسیار حساس بوده و باید بصورت اصولی انجام بگیرد. برای خشک کردن انواع پرده مخمل اعم از پرده مخمل کالیفرنیا، ابرو بادی، طلا کوب، شانل و … به هیچ وجه از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید.‌ بهترین روش خشک کردن این پرده، خشک شدن در فضای باز می باشد. توجه داشته باشید که این پارچه را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد؛ زیرا به بافت آن آسیب وارد می شود.‌

مراحل شستن پرده مخمل با ماشین لباسشویی

یکی از راه های ساده شستشوی پرده مخمل، استفاده از ماشین لباسشویی است. البته در زمان شستشو باید تنظیمات درست را به کار ببرید تا به پرزهای این پارچه زیبا آسیبی وارد نشود. برای شستن پرده های مخمل با لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید:

شستن پرده مخمل با لباسشویی

مرحله اول: از بین بردن گرد و غبار روی پرده

نخست باید غبارها را از سطح پرده پاک کنید که برای این کار می توانید غبارها را با جارو برقی بگیرید یا اینکه آن را در فضای باز بتکانید.

مرحله دوم: تنظیمات لباسشویی برای شستن پرده

در این مرحله‌ باید تنظیمات ماشین لباسشویی را به درستی انجام دهید، که برای این کار باید آن را بر روی برنامه شستشو با دور ملایم آرام قرار دهید. همچنین آب مصرفی باید روی پایین ترین دما تنظیم شده و حتما از آب سرد برای شستن پرده مخمل استفاده شود.‌

تنظیم لباسشویی برای شستن پرده

مرحله سوم: استفاده از شوینده مناسب

در مرحله بعد باید از یک شوینده ملایم و نرم کننده لباس استفاده کنید، سپس اجازه دهید پرده یک دور در لباسشویی شسته شود. دقت کنید که استفاده از مایع نرم کننده باعث می شود پرزهای مخمل زبر و خشن نشوندو کیفیت خود را حفظ کنند.

مرحله چهارم: خشک کردن پرده در هوای آزاد

توجه به این مرحله بسیار مهم است و از صدمه به جنس پارچه جلوگیری می کند. پس از پایان مرحله آبکشی باید پرده را از ماشین لباسشویی خارج کنید و در هوای آزاد و دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نباید پرده مخمل را با خشک کن لباسشویی خشک کنید.

جمع بندی

پرده مخمل یکی از نفیس ترین و لوکس ترین پرده های فروشگاه پرده 24 است که اغلب برای پوشش پنجره سالن پذیرایی از آن استفاده می شود.‌ این پرده ظاهر بسیار شیکی دارد و به خوبی از حریم خصوصی شما در مقابل افراد دیگر محافظت می کند. پارچه مخمل الیاف بسیار خاصی دارد که در اثر شستن نادرست مانند استفاده از آب گرم و یا پودرهای تمیز کننده قوی، به الیاف آن آسیب وارد شده و باعث می شود که زیبایی خود را از دست بدهد. بنابراین رعایت نکات لازم در هنگام شستن این پرده ها بسیار حائز اهمیت می باشد که باعث خواهد شد کیفیت پرده شما در طول مدت حفظ شود و همانند روز اول تمیز و براق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *