پرده ها

پارچه مخمل کالیفرنیا چیست؟ (معرفی و نحوه شستشو)

مخمل کالیفرنیا چیست

مخمل کالیفرنیا، پارچه ای با بافت نرم و سطحی پرزدار است که دوام بالا، تنوع رنگ، عدم چروک پذیری و مقاومت بالایی در برابر نخ کش شدن دارد. این مدل پرده مخمل کالیفرنیا جلوه ای زیبا و ظاهری مجلل دارد؛ از این رو یک گزینه ایده آل برای خلق فضایی لاکچری در منزل یا محیط کار شما محسوب می شود. در حال حاضر استفاده از پارچه مخمل کالیفرنیا در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی لباس امری بسیار رایج است. با انتخاب این نوع پارچه در طراحی و دوخت پرده مخمل و دیگر المان های دکوراسیون مانند روتختی، کوسن یا روکش مبل، سبکی متفاوت را برای خانه خود خلق می کنید.

معرفی پارچه مخمل کالیفرنیا

پارچه مخمل کالیفرنیا California velvet fabric)) دارای سطحی پرزدار، ظاهری مجلل، ظریف و بافتی لطیف است. استفاده از الیاف با کیفیت در تولید تار و پود، این نوع مخمل را محکم و بادوام می سازد. امروزه از این پارچه در دکوراسیون داخلی همراه با پرده مخمل طلاکوب استفاده می شود که زیبایی فضای خانه را دو چندان می کند.

معرفی پارچه مخمل کالیفرنیا

پارچه مخمل کالیفرنیا در سال های قبل از کشور ترکیه و چین وارد می شد، اما در حال حاضر این پارچه در داخل کشور تولید می شود. کارخانه های نساجی اصفهان و یزد دو نمونه از تولید کنندگان این نوع مخمل با بهترین کیفیت و با به صرفه ترین قیمت هستند.

ویژگی های مخمل کالیفرنیا

بافت مخملی این نوع پرده به جذب نور طبیعی فضای اتاق کمک می کند و به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی گزینه ای بسیار کارآمد است. از ویژگی های شاخص این نوع مخمل بافت براق آن است که باعث می شود تار و پود این پارچه با قرار گرفتن در معرض نور، درخششی بی نظیر را ایجاد کند. سایر ویژگی های جذاب این نوع مخمل عبارت است از:

  • دوام و ماندگاری بالایی دارد.
  • به راحتی پاره نمی شود.
  • چروک پذیر نیست.
  • مقاومت بالایی در برابر نخ کش شدن و لکه ها دارد.
  • تنوع رنگی بالایی دارد. (نسکافه ای، بنفش، سبز، صورتی، آجری ، زرشکی و …)
  • بافت متراکم و سنگینی دارد که عایقی عالی برای حفظ گرما محسوب می شود.

ویژگی مخمل کالیفرنیا

کاربرد مخمل کالیفرنیا

پارچه مخمل کالیفرنیا به دلیل براق بودن و لطافت بی نظیر خود کاربردهای زیادی دارد، که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوخت روتختی، روبالشی، کوسن و روکش مبل
  • دوخت لباس های کودک و نوجوان
  • دوخت لباس های اشرافی، سلطنتی، مجلسی و رسمی
  • تزیینات اتاق نوزاد، اتاق خواب و پذیرایی
  • داشبورد یا روکش صندلی های خودرو

کاربرد پارچه مخمل کالیفرنیا

استفاده از پارچه مخمل کالیفرنیا در دوخت پرده

تنوع رنگی در کنار ظاهر مجلل و لوکس پرده مخمل کالیفرنیا، باعث شده تا یکی از پرکاربردترین نوع پرده باشد که در مکان های مختلفی از جمله منزل، هتل ها، سالن های همایش و .. مورد استقبال قرار می گیرد. اگر از پرده مخمل پتینه، کبریتی و طلاکوب استفاده کرده باشید و طرح آنتیک آن توجه شما را جلب کرده باشد، قطعا پرده مخمل کالیفرنیا نیز رضایت شما را جلب خواهد کرد.

دوخت پرده با استفاده از مخمل کالیفرنیا

انتخاب رنگ مناسب برای پرده مخمل کالیفرنیا به سلیقه شما و مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، بستگی دارد. برای ایجاد فضایی آرامش بخش بهتر است رنگ آبی آسمانی این مخمل را انتخاب کنید و برای خلق فضایی شیک، لوکس، رسمی و اداری به سراغ رنگ طوسی بروید؛ همچنین در فضاهایی غیر رسمی رنگ سرمه ای را به کار ببرید.

نکاتی درباره شستشوی پارچه های مخمل کالیفرنیا

برای شستشوی این نوع پارچه های مخمل چند اصل کلی باید رعایت شود تا ظاهر درخشنده و براق پارچه مخمل کالیفرنیا حفظ گردد:

  • بهتر است از روش دستی برای شستشو استفاده کنید.
  • بافت پارچه را چنگ نزنید، بلکه کف دست خود را بر روی پارچه بکشید تا کثیفی های آن پاک شود.
  • پارچه را از سمت پشت بشویید تا در اثر اصطکاک صدمه ای به بافت آن وارد نشود.
  • با توجه به اینکه مخمل کالیفرنیا کف را جذب می کند، آن را چند بار آبکشی کنید.
  • اگر قصد دارید این نوع پارچه را با ماشین لباسشویی شستشو دهید، به هیچ وجه آن را با پارچه هایی از جنس دیگر در این دستگاه قرار ندهید.

شستشوی پارچه مخمل کالیفرنیا

اصول نگهداری پارچه مخمل کالیفرنیا پس از شستشو

برای حفظ ارزش و جلوه زیبای این نوع پارچه های مخمل باید اصولی را در نحوه مراقبت از آن ها رعایت کرد:

  • مستقیما نباید این نوع پارچه مخمل را اتو کشید، زیرا پرزهای آن از بین می رود.
  • برای باز کردن چروک های این نوع مخمل بهتر است از اتوی بخار استفاده کنید.
  • پارچه باید به صورت آویزان و در محلی خشک، خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

تمیز کردن لکه از پارچه مخمل کالیفرنیا

با توجه به بافت ظریف و سطح براق و پرز دار این نوع مخمل ها، شستشو و تمیز کردن آن ها باید طبق اصول انجام شود تا از کیفیت پارچه کاسته نشود. با رعایت اصول زیر، می توانید به حفظ کیفیت پارچه مخمل کالیفرنیا در هنگام شستشو کمک کنید:

پاک کردن لکه با پارچه تمیز

اولین گام حذف لکه از پارچه های مخمل کالیفرنیا، استفاده از پارچه ای تمیز برای پاک کردن لکه است. پارچه ای تمیز را به آرامی بر روی لکه فشار داده تا رطوبت موجود در لکه را تا حد امکان جذب و آن را کمرنگ تر کند. دقت شود که نباید قسمت لکه دار پارچه را مالش داد، زیرا این کار علاوه بر آسیب به الیاف پارچه ممکن است باعث پخش لکه بشود.

استفاده از شوینده مناسب

برای پاک کردن لک بهتر است از پاک کننده های آنزیمی استفاده کرد. این محصول باید به مدت 20-15 دقیقه در محل لک باقی بماند و در ادامه باید با پارچه ای تمیز لکه را پاک کرد. سپس، یک شوینده ملایم و یا ترکیبی از سرکه و سیب را در محل لک قرار داد و مجددا با پارچه ای تمیز آن را پاک کنید.

تمیز کردن گرد و غبار از روی پارچه مخمل کالیفرنیا

برای تمیز کردن پارچه های مخمل کالیفرنیا از گرد و غبار، می توان از سه روش زیر استفاده کرد:

برس زدن پارچه

برس زدن مخمل کالیفرنیا یک روش مناسب برای تمیز کردن و حذف آلودگی و گرد و غبار جمع شده بر روی سطح پارچه است. به این منظور می توان از یک برس موی نرم استفاده کرد و آن را در جهت پرز سطح پارچه به آرامی کشید.

استفاده از جارو برقی

گرد و غبار و کثیفی های موجود در این نوع پارچه را می توان با استفاده از جاروبرقی حذف کرد. بهتر است جاروبرقی در کمترین حالت مکش تنظیم شود تا آسیبی به بافت پارچه نرسد و الیاف آن بیرون کشیده نشوند.

بخار برای تمیز کردن

استفاده از بخارشوی هم یک روش مناسب دیگر برای تمیز کردن پارچه های مخمل کالیفرنیا است. برای این منظور بهتر است بخارشوی را با فاصله از پارچه نگه داشته و آن را در جهت پرزهای پرده حرکت دهید.

در پایان

مخمل کالیفرنیا پارچه لطیف و نرم با سطحی پرزدار و ظاهری مجلل و لوکس است. بیشترین کاربرد این نوع مخمل ها در طراحی لباس های رسمی و مجلسی، دکوراسیون داخلی و دوخت المان هایی چون پرده، روبالشی، روتختی و کوسن است. رعایت نکاتی چون عدم اتوکشی مستقیم، شستشوی دستی، استفاده از شوینده مناسب و وسایلی چون جاروبرقی، بخارشوی یا برس های نرم برای تمیز کردن گرد و غبار، دوام این نوع پارچه مخمل را افزایش می دهد. با انتخاب و خرید پرده مخمل کالیفرنیا با بهترین کیفیت از فروشگاه پرده 24، می توانید برای خانه خود فضایی لوکس و زیبا ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *