آموزشی

با اضافه پارچه پرده چه کنیم؟ (14 ایده کاربردی و خلاقانه)

با اضافه پارچه پرده چه کنیم

اگر فردی خلاق هستید و با انواع دوخت پرده آشنایی دارید، می توانید با استفاده از پارچه های اضافه پرده که بدون استفاده هستند برای تهیه وسایل تزئینی منزل مانند تابلو، گل های پارچه ای، کوسن، رومیزی های چهل تکه و یا برخی وسایل کاربردی و شخصی چون پیش بند آشپزخانه، دستمال و دستگیره، جامدادی، کیف دستی و … استفاده کنید.

14 ایده برای استفاده از پارچه اضافه پرده

با تکه پارچه های باقی مانده بعد از دوخت پرده می توان وسایل و کاردستی هایی جذابی تهیه کرد. فقط کافی است کمی خلاقیت داشته باشید تا بتوانید با تکه های پارچه دور ریز وسایل کاربردی و تزئینی خلق کنید.

ایده برای استفاده از پارچه اضافه پرده

1- با دور ریزهای پارچه پرده وسایل آشپزخانه درست کنید

یکی از ایده های جذاب برای استفاده از پارچه های اضافه پرده، در تهیه وسایل آشپزخانه است. اگر کمی خلاق باشید، می توانید حتی از کمترین متراژ پارچه نیز بیشترین استفاده را ببرید و یک پیش بند زیبا برای خود تهیه کنید. پیشنهاد می شود از پارچه های مقاوم که قابل شستشو باشند برای این کار استفاده کنید.

ساخت وسایل آشپزخانه با تکه پارچه

1-1 پیش بند آشپزی

برای اکثر خانم های خانه دار استفاده از یک پیش بند حین انجام امور آشپزی امری ضروری است. با استفاده از دور ریزهای پارچه های پرده ای به راحتی می توان پیش بند آشپزی درست کرد. برای این کار کافی است الگویی ساده از یک پیش بند را انتخاب کنید و با پارچه ای که در اختیار دارید آن را بدوزید.

1-2 دم کنی

دم کنی یکی دیگر از ابزارهای ضروری آشپزخانه است که می توانید با استفاده از دور ریزهای پارچه پرده ای آن را درست کنید. دوخت این ابزار نیاز به الگوی خاصی ندارد و تنها کافی است دو دایره به اندازه درب قابلمه هایی که در آشپزخانه دارید برش بزنید و در نهایت یک کش در لبه و دور آن بدوزید.

1-3 دستمال و دستگیره آشپزخانه

یکی دیگر از ایده های جالب برای استفاده از تکه پارچه های اضافه پرده، استفاده از آن ها برای دوخت دستمال و دستگیره های آشپزخانه است. بهتر است برای دوخت این وسیله از پارچه های ضخیم استفاده کنید.

2- دوخت لباس عروسک با تکه های دور ریز پارچه پرده

برای اجرایی کردن ایده دوخت لباس عروسک با پارچه پرده، باید کمی مهارت خیاطی داشته باشید؛ در این صورت می توانید با انواع پارچه پرده ای مخمل، تور، ساتن، نخی و … لباس های جذاب عروسکی در ابعاد کوچک بدوزید.

دوخت لباس عروسک با تکه های دور ریز پارچه پرده

3- چهل تکه دوزی با دور ریز پارچه پرده

چهل تکه دوزی هنر اتصال پارچه های دور ریختنی و ایجاد وسایلی کاربردی با ظاهری زیبا است. اگر کمی خلاقیت دارید پیشنهاد می کنیم از پارچه های دور ریز پرده های منزل برای اجرایی کردن این ایده استفاده کنید و از دوخت تکه های کوچک پارچه با طرح ها و رنگ های مختلف به یکدیگر، برای دوخت رو میزی، روبالشی، روتختی و … استفاده کنید.

چهل تکه دوزی با دور ریز پارچه پرده

4- از تکه های اضافه پارچه پرده حفاظ پنجره تهیه کنید

از تکه های اضافه پارچه توری پرده، می توانید حفاظ پنجره برای جلوگیری از ورود حشرات استفاده کنید. برای این کار پارچه توری را به اندازه ابعاد پنجره با 5-3 سانتی متر اضافه تر برش بزنید، سپس از مقداری چسب مایع در قاب پنجره استفاده کنید و به آرامی پارچه توری را در این قسمت ها بچسبانید.

ساخت توری پنجره با تکه های پارچه

5- دوخت جامدادی با استفاده از تکه های پارچه پرده

جامدادی یکی دیگر از ایده های جذابی است که به سادگی می توان آن را با استفاده از دور ریزهای پارچه پرده تهیه کرد. کافی است الگویی از قالب جامدادی را روی کاغذ ترسیم کنید، سپس آن را روی پارچه ای که دارید برش بزنید و در نهایت یک زیپ به لبه آن بدوزید.

دوخت جامدادی با تکه پارچه پرده

6- با تکه های اضافه پارچه پرده جعبه های کوچک تزیینی درست کنید

اگر جعبه های کوچک برای نگهداری انگشتر، گردنبند، ساعت، شمع و سایر لوازم و اکسسوری هایتان دارید، با استفاده از تکه پارچه اضافی پرده می توانید این جعبه ها را تزئین کنید. برای این منظور بهتر است از پارچه های مخمل و یا ژاکارد استفاده نمایید زیرا این پارچه ها به خوبی محیط پیرامون جعبه را پوشش می دهند. همچنین می توانید روی پارچه را با گل های پارچه ای یا مروارید به زیبایی تزئین کنید.

درست کردن جعبه با تکه پارچه

7- فضای خانه خود را با تکه اضافی پارچه پرده تزئین کنید

برای تزیین منزل خود با پارچه های اضافه پرده محدودیتی در نوع پارچه ای که استفاده می کنید ندارید و با توجه به سلیقه و البته سایر المان های دکوراتیو منزل می توانید از انواع مختلف پارچه های پرده ای برای این کار استفاده کنید.

تزئین فضای خانه با تکه پارچه

7-1 پارچه های اضافی پرده را به تابلوهای پارچه ای تبدیل کنید

برای نصب تابلو در دیوارهای منزلتان حتما لازم نیست به بازار بروید و نقاشی یا عکسی را خریداری کنید. اگر هنرمند و کمی خلاق باشید، می توانید از تکه های پارچه ای که در دسترس دارید یک تابلو جذاب خلق کنید. بسته به سلیقه می توانید پارچه های پرده را به یکدیگر دوخته و طرح های سنتی، کلاسیک و یا فانتزی ایجاد نمایید.

7-2 با پارچه های اضافی پرده آباژور منزل را تزئین کنید

یکی دیگر از استفاده های مناسب از پارچه های اضافی پرده در دکوراسیون منزل، برای تزئین آباژور می باشد. برای این کار کافی است متناسب به اندازه شید آباژور، یک یا چند تکه پارچه را برش بزنید و تمام سطح آن را بپوشانید. همچنین استفاده از روبان و یا تور در لبه های شید آباژور، جذابیت آن را دو چندان می کند.

7-3 درست کردن گل های پارچه ای با پارچه اضافی پرده

اگر قصد دارید دیواری را با پارچه تزیین نمایید، گل های پارچه ای و یا حلقه های تزئین شده با این گل ها ایده های بسیار خوبی هستند که می توانید آن ها را تهیه و در بخش های مختلف منزل استفاده نمایید. برای این کار پارچه های دور ریز ساده در رنگ های مختلف، بهترین انتخاب برای اجرایی کردن این ایده می باشند.

7-4 دوخت روکش صندلی با استفاده از تکه های اضافی پارچه پرده

اگر نشیمن صندلی و یا تکیه گاه آن خراب شده است، می توانید با استفاده از اضافه پارچه های پرده منزل، روکش صندلی را تعمیر کنید و ظاهری تازه به آن ببخشید. برای این منظور بهتر است از تکه پارچه یک رنگ استفاده کنید و یک روکش صندلی زیبا برای خود بدوزید.

7-5 دوخت کوسن با تکه های پارچه پرده

با تکه پارچه های دور ریختنی پرده می توانید کوسن های زیبا تهیه کنید. برای این کار تکه پارچه های مورد نظر را در ابعاد و شکل مورد نظر (معمولا ابعاد مربع) برش بزنید و تکه ها را به هم بدوزید؛ سپس داخل آن ها را با پنبه پر کنید و با چند دوخت ساده یا تزئینی لبه های آن را به هم وصل کنید.

8- تزیین لباس با استفاده از تکه های پارچه پرده

اگر لباس هایی در کمد دارید که ظاهر آن قدیمی شده است، می توانید از اضافه پارچه های توری پرده برای تزئین آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید تکه های پارچه توری را به لبه یقه یا آستین بدوزید و یا با گل های گیپور تزئین نمایید.

9- دوخت ماسک پارچه ای با استفاده از پارچه اضافه پرده

می توانید از پارچه های اضافی پرده برای دوخت ماسک صورت برای جلوگیری از ورود آلودگی به دهان استفاده کنید. برای این کار بهتر است از پارچه های پنبه ای و نرم استفاده شود.

دوخت ماسک پارچه ای

10- از تکه های اضافی پارچه پرده برای دوخت دستمال استفاده کنید

از اضافه پارچه توری پرده، می توانید برای درست کردن دستمال شستشو استفاده کنید که جهت تمیز کردن مبل ها و فرش ها کاربرد زیادی دارد. برای این کار چند تکه از پارچه های توری را به هم بدوزید تا کمی ضخیم شود، سپس آن را در محلول شوینده قرار داده و برای شستشو مورد استفاده قرار دهید.

دوحت دستمال با تکه های پارچه

11- با دور ریزهای پارچه پرده اکسسوری بسازید

با استفاده از تکه پارچه های اضافه پرده می توانید اکسسوری های تزئینی تهیه کنید. برخی از ایده های خلاقانه برای تهیه اکسسوری ها عبارتند از:

  • گل سینه
  • جاسوئیچی
  • پاپوش
  • کمربند
  • کلاه
  • تل و گیره مو
  • کیف پول

12- تهیه ساک دستی با استفاده از پارچه اضافه پرده

ساک دستی یکی از ابزارهای کاربردی دیگری است که می توان با استفاده از تکه های دور ریز پرده آن را تهیه و استفاده کرد. با توجه به سلیقه خود می توانید این ساک ها را در ابعاد و مدل های مختلف و به صورت پارچه تک رنگ و یا چند رنگ تهیه کنید.

دوخت ساک دستی با استفاده از پارچه

13- با استفاده از پارچه دور ریز پرده کیف لوازم آرایشی بدوزید

به جای اینکه کیف های گران قیمت لوازم آرایشی خریداری کنید می توانید به راحتی این ابزار کاربردی را با استفاده از تکه پارچه های اضافی پرده، در منزل بدوزید. برای این منظور در ابتدا تعیین کنید که چه اندازه کیف می خواهید (مثلاً ۲۰ سانتی‌متر در ۱۵ سانتی‌متر) و سپس دو عدد مستطیل از تکه پارچه ها برش بزنید که یکی برای روی کیف و دیگری برای زیر کیف می باشد. در ادامه پارچه ها را به یکدیگر دوخته و زیپ را بین دو تکه پارچه برش داده شده قرار دهید و بدوزید.

دوخت کیف لوازم آرایش با پارچه پرده

14- از دورریزهای پارچه پرده برای تهیه کیسه معطر استفاده کنید

ایده دیگری که با استفاده از تکه پارچه های دور ریز پرده پیشنهاد می کنیم، دوخت یک کیسه عطر است. یک تکه مستطیل شکل از پارچه ای که در دسترس دارید برش بزنید و با استفاده از ربان دهانه آن را ببندید. گل های خوشبو و یا اشیا معطر در آن بریزید و در کشو و یا کمد لوازم شخصی قرار دهید تا عطر آن وسایل شما را در بر بگیرد.

در پایان

اگر ذوق هنری و کمی خلاقیت داشته باشید می توانید ابزارهای کاربردی و یا تزئینی مورد نیاز خود را با پارچه های اضافه پرده تهیه کنید. وسایلی مانند دم کنی و پیشبند، کوسن، تابلو پارچه ای، جامدادی، ساک دستی، باکس تزئینی و کیف لوازم آرایش ایده هایی جهت استفاده از پارچه های دور ریز پرده ای هستند که می توانید از پارچه های اضافی برای دوخت آن ها استفاده کنید. اما اگر از پرده های آماده استفاده می نمایید، می توانید مطمئن باشید که پارچه پرده شما اضافه نخواهد آمد زیرا پنل های پرده آماده در فروشگاه پرده 24، در ابعاد استاندارد تولید شده اند که مناسب پنجره شما می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *